Stapsgewijze instructies geven
Mijn derde werkpunt is om mijn instructies te beperken tot twee aandachtspunten en deze stap voor stap op te bouwen tijdens de les lichamelijke opvoeding.
Tijdens mijn stage op Sint-Ursula Middenschool in Lier kreeg ik te horen van mijn stagementor dat mijn instructies veel te lang waren. Hij vertelde dat leerlingen slechts één à twee aandachtspunten tegelijk kunnen onthouden. Het is beter om deze stapsgewijs mee te delen zodat de leerlingen niet overspoelt worden met informatie die ze toch gaan vergeten.
Ik wil leren om mijn uitleg korter en duidelijker te maken, door telkens maar twee zaken te benadrukken en pas in een volgende fase nieuwe instructies toe te voegen. Zo worden de opdrachten overzichtelijker en kunnen leerlingen gerichter aan de slag.
De uitdaging is om vooraf te bepalen wat écht essentieel is in elke fase van de les, en om mezelf te dwingen het eenvoudig te houden.

Bewijsstuk: feedbackforumulier stagementor Nisse Teunen (Excel)
