Kordate communicatie bij tegenwoord van leerlingen

03-05-2025

Mijn tweede werkpunt is om op een rustige manier duidelijke grenzen te stellen bij uitdagend gedrag, zonder de relatie met leerlingen te ondermijnen.

Tijdens mijn stage op het GO! Atheneum in Lier kwam ik veel in contact met leerlingen uit de B-stroom. Deze leerlingen durven de leerkracht wel eens uitdagen, bijvoorbeeld door tegen te spreken, te provoceren of instructies te negeren. In zulke situaties koos ik er vaak voor om die opmerkingen te negeren, omdat ik geen extra confrontatie wilde uitlokken. Die aanpak hielp soms om escalatie te vermijden, maar op langere termijn merkte ik dat het gedrag bleef terugkomen.

Ik wil leren om sneller en kordater grenzen aan te geven, zonder mijn geduld te verliezen of de vertrouwensband te schaden. Door rustig te benoemen wat niet kan en meteen duidelijk te maken wat ik verwacht, wil ik zorgen voor meer duidelijkheid en structuur in de klas. De uitdaging is om mijn 'mannetje' te staan én empathisch te blijven, zodat leerlingen voelen dat ik hen respecteer, maar ook dat ik de leiding neem.

Bewijsstuk: feedbackformulieren Xander de Vos (stagementor EC: zie eerste afbeelding) & Nisse Teunen (stagementor LO: zie tweede afbeelding)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin