Coachen van collega's
Mijn eerste werkpunt is meer gerichte feedback geven aan collega's en hen te stimuleren om initiatief te nemen.
Tijdens de voorbereiding en begeleiding van de zeeklasse voor het eerste middelbaar werkte ik met 9 studenten samen. Iedereen had een taak: materiaalmeester, EHBO-verantwoordelijke, enz. Ik was coördinator van de groep. De voorbereidingsweek verliep moeizaam: twee collega's wilden meteen een hele planning vastleggen, terwijl anderen het liever stap voor stap aanpakten. Het kostte veel overleg om tot een gezamenlijk plan te komen. Tijdens de zeeklasse zelf kwamen opnieuw verschillen in werkhouding naar boven. Vooral de LO-studenten namen initiatief bij het toespreken van leerlingen en het leiden van activiteiten, terwijl anderen meer op de achtergrond bleven. Na enkele dagen ontstonden er frustraties, omdat sommigen vonden dat ze het meeste werk deden.
Ik wil leren hoe ik bij zulke projecten als coach kan optreden: dominantere collega's vriendelijk maar duidelijk intomen, en stillere collega's net stimuleren om meer initiatief te nemen. Door bijvoorbeeld duo-verantwoordelijkheden te geven (sterke met minder sterke samen), en door in gesprek te gaan over onzekerheden, wil ik zorgen dat iedereen zich evenwaardig voelt en betrokken is. De uitdaging is om die boodschappen op een positieve, niet kwetsende manier te brengen.
